Dziennik autostopowiczki

Wpis

piątek, 25 lipca 2008

Wegierskie rozmowki autostopowe i ogŁoszenie drobne-kto chetny do Rumunii?

1. Moja kumpela, a zarazem kompanka podrozy - Judyta, poszukuje towarzystwa na podroz z Polski do Rumunii (i ewentualnie tez wyprawe Rumunia, Bulgaria, Turcja - wracamy pod koniec sierpnia). Sprawa jest taka, ze pozostala czesc ekipy na wyprawe jest juz na Wegrzech, a Judyta musi do nas dojechac, a nie chce jechac sama. Planowany wyjazd - wtorek, 29 lipca z Gdanska (do negocjacji).
Kto chetny?


2. Sezon autostopowy zaczal sie na dobre, a wraz z nim troche sie o nim pisze w prasie...z racji prowadzenia bloga stalam sie chyba dyzurna krajowa autostopowiczka dla dziennikarzy :)

Zapraszam do przeczytania artykuŁu o autostopie ze mna w roli glownej w magazynie Pielgrzym.
Fragment na stronie http://www.pielgrzym.pelplin.pl/?m=1&ma=1286&arch=&mn=142

Inny atykul ukazal sie w Gazecie Pomorskiej:
http://www.gp24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080711/LATO/142555975&SearchID=73324881051435



3.AUTOSTOPOWE ROZMOWKI POLSKO-WEGIERSKIE

Oto kolejna porcja rozmowek autostopowych - tym razem wegierskich. Wegrzy raczej nie naleza do poliglotow, a to ze ich jezyk jest totalnie niezrozumialy i niepodobny do zadnego innego, wcale nie motywuje ich do nauki jakiegos jezyka w ktorym sie porozumieja z cudzoziemcami...jesli juz raczej predzej jest to niemiecki, niz angielski.
Wszyscy Wegrzy ktorzy do tej pory mnie brali na stopa byli niesamowicie pomocni i sympatyczni (jeden nadrobil dla nas 80 km i wysadzil prosto na granicy, inny bladzil z nami po Budapeszcie, aby odszukac adres) - gdybym ja ich tylko mogla zrozumiec :D kiedys wpakowalysmy sie do pewnego Wegra i dopiero w samochodzie zorientowalysmy sie ze droga ktora jedzie nie do konca nas urzadza, a wrecz jest totalnie nie po naszej mysli...niezle musialysmy sie nagimnastykowac aby mu wytlumaczyc ze chcemy wysiasc na najblizszej stacji :D smiechu przy tym bylo mnostwo :D za to moj ostatni kierowca mial patent na przeskoczenie bariery jezykowej - zadzwonil do swojego kumpla ktory ma zone Polke, ale mowi tez po wegiersku - cala droge sluchawka wedrowala raz to do niego raz to do mnie... :D

zapis rozmowek jest fonetyczny - niestety polskie znaki w pelni nie oddaja brzmienia wegierskiego, ale mam nadzieje ze was jakos zrozumieja.

rozmowki przydadza sie nie tylko przy podrozy na Wegry - wybierajac sie do Siedmiogrodu, rowniez warto sie w nie zaopatrzyc - mieszka tam wielu Wegrow, ktorzy duzo chetniej beda rozmawiac po wegiersku niz rumunsku.

Serdeczne pozdrowienia dla ksiedza Jerzego! KŐSZŐNŐM SZÉPEN!


Polak, Wegier - dwa bratanki, i do szabli i do szklanki - Madziar, Lendziel kejt jo borat, edziut horcol, isso borat. (podbijemy serca naszych wegierskich kierowcow, jesli na dzien dobry zaserwujemy im to powiedzonko w ich ojczystym jezyku)

tak - igen
nie - nem
dzien dobry - jo napot kiwanok
dobranoc - jo ejsokat
dowidzenia - visontlataszro
prosze - kejrem
Dziekuje bardzo! - Kysynym sejpen
przepraszam - elneziszt


Jestem autostopowiczem Autostoposz vodzjok
Czy jedzie Pan do ? - Tetcik-e menni (Budapesztre)?
Dokad Pan jedzie? - Howa tetcik menni?
Czy mozemy jechac z panem - Eltetcik winni bennynket?
Czy zabierze nas Pan do...? eltetcik winni bennunket budapeszte?
Wszystko jedno dokad Pan jedzie... Byle sie stad wydostac! - barhowa tetzik menni...czok menekyljiunk innen!

Ile to km? - Hań kilometer woni?
Czy moze to pan pokazac na mapie? - meg tetzik mutotni ezt o tyrkejpen?
Nie jest to dla nas dobra droga - Ez oz ut nekunk nem ju
Ile czasu zajmuje podroz do...? - Meni idy olot irunk oda?
Jak dlugo bedziemy czekac? - Mijen hossu o warokozasz?
O ktorej Pan wyjezdza? - Hań ora kŁor tetcik el in dulni?
Wyruszam o... - Indulok ... orakŁor
O ktorej bedziemy na miejscu? - MikŁor irunk oda?


Czy moze pan zabrac trzy osoby? - Elfirunk harmon?
Jest nas troje - Harmon vodzjunk
Moge zabrac tylko 2 osoby - Czok kejt semij elfier.
Nie mam juz miejsc - Nincz tybb hej.

Czy moge schowac bagaz do bagaznika? - O hati żakomot betetzetek o czomogtortubo?
Moze Pan otworzyc bagaznik? - Ledziensiwesz kinitni o czornogtortujat?

nie mam pieniedzy - Nincz nalom pejnz

Prosze zatrzymac sie tutaj -Siveszkedzien it mek alni.
chcialbym wysiasc w - ...-en seretnink lessalni
Chcialbym wysiasc na stacji benzynowej - O benzin kudnal seretnink lessalni

samochod - koczi/auto
ciezarowka - teher-koczi
autostrada - autopajo
stacja benzynowa - benzinkut
parking - porkolohej
pauza - sunet
zjazd - kijarot
wjazd - bejarot
pobocze - teszt ut sejlen
granica - hotar
namiot - szator
plecak - hatiżak


Jestem/jestesmy z Polski - Lendzjel wodzjok / Lendjielek wodziunk
Planuje dotrzec do... - Seretnnik ... jutni
jedziemy juz od ... godzin - mar ... orat utozunk

Skad Pan jedzie? - (of) Honnon tetzik jinni?

Dziekuje bardzo! - Kysynym sejpen!
Jestem bardzo wdzieczny - Nodzjon halasz vodzjok
Bardzo nam Pan pomogl/pomogles - Mert nodzion tetzet szegiteni nekunk
Udanej podrozy! - Jo utot kiwanunk!

Nie mowie po wegiersku - Nem besejlek modziorul
prosze powtorzyc - Leched mig etiser meg iszinitelni
prosze mowic wolniej - Ledzien siwesz loszszobbon besyjleni
nie rozumiem wegierskiego - Nem irtem modziorul

czy mozemy tu rozbic namiot? - Szator oz hotung it?
czy mozemy tu zostawic nasze bagaze? El hothotunk-e it o hatiżakot?
czy wie Pan gdzie jest ulica...? - Tetcik-e tudni hol won ez oz utco?


P.S. Praktyczne info dla wszystkich ktorzy wybieraja sie do Budapesztu - dla obywateli UE wstep do Parlamentu oraz niektorych muzeow jest bezplatny! Bupapeszt jest najpiekniejszy noca, i cudownie wyglada wtedy panorama ze wzgorza Gelerta.

Szczegóły wpisu

Tagi:
brak
Kategoria:
Autor(ka):
autostopka
Czas publikacji:
piątek, 25 lipca 2008 16:55

Polecane wpisy

Trackback

Komentarze

Dodaj komentarz

  • rogosh napisał(a) komentarz datowany na 2008/07/25 18:25:09:

    Rewelacja ten Twój blog, ja sam nie dawno zacząłem pisać i nie mogę się nadziwić jakie ludzie potrafią wypasione bloxy tworzyć!

  • Gość stefan napisał(a) z *.internetdsl.tpnet.pl komentarz datowany na 2008/07/26 23:50:07:

    Dzięki Twojemu blogowi zajechałem do WrocLove ;) i pojadę dalej i dalej :) Dzięki!

  • Gość Łentu napisał(a) z *.neoplus.adsl.tpnet.pl komentarz datowany na 2009/09/22 14:03:34:

    O kurcze, byłem ostatnio w Budapeszcie i żałuje, że nie miałem tych rozmówek;) Co prawda celem była Grecja, ale rzeczywiście Budapeszt nocą, jest świetny:) No to powodzenia i See Ya On The Road;)

  • Gość J napisał(a) z *.subscribers.sferia.net komentarz datowany na 2011/07/08 22:23:34:

    15-16 lipca start wyprawy z Warszawy przez Amsterdam, Paryż, Barcelonę do Lizbony. Jedzie nas 10 osób, 5 grup po 2 osoby, zapraszam do przyłączenia się. Nie ma się co zgadywać, tak liczną grupę łatwo się spotka na trasie :)

  • Gość ktoś napisał(a) z *.google.com komentarz datowany na 2014/06/06 14:44:10:

    Z tym rumuńskim i węgierskim to ludzie mieliby problem się dogadać. Wiem, że to zapis identyczny ale nawet nie jest blisko tego jak to wszystko powinno brzmieć. :) To coś na zasadzie blat i błąd. Gdzie obcokrajowiec chcąc powiedzieć błąd będzie mówił blat.

Dodaj komentarz